Overslaan en naar de inhoud gaan

Borduren op een dravend paard.

Brieven van Roger van de Velde

Op 16 maart 1970 sturen Frans Strieleman, Walter van den Broeck en Hubert Lampo een petitie rond ten voordele van Roger van de Velde. De Commissie tot Bescherming der Maatschappij zou op 2 april van dat jaar beslissen over zijn vrijlating uit de strafinrichting in Merksplas. De media-aandacht voor het geval-Van de Velde na de publicatie van zijn boek Recht op antwoord in november 1969 en de succesvolle petitie maken ongetwijfeld indruk en Van de Velde wordt vrijgelaten.

Dubbelleven

De nieuwe stadsdichter Esohe Weyden ging tijdens poëzieweek 2025 in gesprek met Johannes Lievens over poëzie, over het dichterschap en vooral over durven beginnen. Voor die gelegenheid schreef ze een nieuw gedicht.

In de schrijfkamer met Ilse Ceulemans

In het hart van het Letterenhuis bevindt zich de schrijfkamer, een bijzondere en geborgen plek waar schrijvers in afzondering kunnen werken. Ilse Ceulemans, auteur van o.a. het non-fictieboek Het Ministerie van Werkplezier (2016) en de roman De Tijdontkenner (2022) nam als eerste haar intrek in de schrijfkamer om nieuw proza te schrijven. Leeszaalverantwoordelijke Peter polste naar haar beweegredenen en ervaring.

Collectie archiefstukken Reimond Stijns verwerkt

Een negentiende-eeuwer van onder het stof gehaald

Reimond Stijns (1850 – 1905) is een wat ondergewaardeerde auteur uit de late 19de-eeuwse Vlaamse literatuur. Een verzameling archiefstukken van en over hem, bewaard in het Letterenhuis en waarvan de eerste al in 1937 werden verworven, is recent systematisch en grondig verwerkt en beschreven door student Britt Loos als stageopdracht. 

Het meesterwerk dat er niet kwam

Over de romancier Jean du Parc

‘In elk geval zou ik niet vreemd opkijken, indien Willem Putman op een goede dag inderdaad een meesterwerk, een echt dan, zou schrijven’, aldus Hubert Lampo in 1951 in Volksgazet. Willem Putman (1900-1954) schreef in de naoorlogse jaren onder het pseudoniem Jean du Parc populaire, goed verkopende en vaak herdrukte romans. Hoge verkoopcijfers waren voor hem van groot belang, want na zijn veroordeling wegens culturele collaboratie kon hij alleen maar leven van zijn pen. 

Letterenhuis verwerft het archief van Ernest Claes

Met de schenking van het archief van Ernest Claes met niet minder dan twaalfduizend brieven, een duizendtal manuscripten, een uitgebreide knipsel- en fotoverzameling en verschillende audio-opnamen, sluit het Letterenhuis een jaar met talrijke belangwekkende aanwinsten succesvol af.

De artiestenwielercriteria in Opdorp (1971-1973)

Paul Snoek & co. strijden om de eer en een emmer pekelharing

In het Letterenhuis bevindt zich een doos archivalia geschonken door kunstenaar Lode van Aken over de artiestenwielercriteria die begin jaren zeventig in Opdorp georganiseerd werden. Aan de hand van deze eigentijdse documenten en persverslagen kan een beeld worden geschetst van hoe het eraan toeging.

De poëtische onewomanshows van Tine Ruysschaert

Recent ontving het Letterenhuis het archief van Tine Ruysschaert, geschonken door haar zoon Pieter Ruysschaert. Ruysschaert was een actrice in het solotoneel. Met poëtische opvoeringen van teksten van onder anderen Guido Gezelle, Hugo Claus, Hadewijch, Louis Paul Boon, Leo Pleysier en Felix Timmermans deed ze de Vlaamse cultuurcentra aan.

Mijn Laatste Liefde

Een reportage over Annie Brabants

Danspionier Annie Brabants kende twee bijzondere liefdes: haar man en haar passie voor dans. Gemma Loots en Mikael Verbiest brengen in het kader van hun eindwerk aan de filmopleiding bij Luca Campus Narafi het verhaal van Annie Brabants in beeld. Hiervoor deden ze een beroep op archiefstukken van het Letterenhuis.

Abonneer op

Meld je aan voor de nieuwsbrief