Iedereen moet ergens beginnen – ook schrijvers. In deze Zuurvrij komen de debuten van Gaston Duribreux, Geertrui Daem en Piet van Aken aan bod. Duribreux debuteerde zelfs meerdere keren, en Daem moest zich (met succes) schrap zetten tegen overijverige redacteurs. Beging Piet van Aken tijdens de oorlog met zijn debuutverhaal een faux pas? Je leest het in Zuurvrij.
Lees hier als smaakmaker over het ontstaan van Boniface, het veelgeprezen debuut uit 1992 van Geertrui Daem.
En verder:
- Hoe komt een brief van de componist Franz Liszt in het archief van een Antwerpse zangeres? De rubriek ‘Friends abroad’ geeft een plausibel antwoord.
- De biograaf van August Vermeylen wentelde zich de afgelopen jaren in nog onontgonnen paketten brieven, aantekeningen en kladjes, en bericht daar met veel genoegen over.
- De jonge dichter Paul Snoek zocht in de jaren vijftig zijn plek in de literaire wereld – niet zonder enig pragmatisme.
- Meester-illustrator Frans Masereel maakte houtsneden bij de uitgaven van toneelstukken van Herman Teirlinck. De resultaten zijn verbluffend – en leverden zelf een unicum op.
- De datering van een spotprent kan een biograaf heel wat hoofdbrekens kosten. De gegevens die zo’n zoektocht oplevert, zijn gelukkig zeer bevredigend.
- De succesvolle opkomst en droevige ondergang van de ferrylijn van Oostende naar Dover (en terug) wordt in Zuurvrij verteld aan de hand van enkele prachtige affiches uit de Letterenhuiscollectie.
Dit alles en nog veel meer in de jongste Zuurvrij. Abonneer je nu! (€ 28 voor vier nummers)