Overslaan en naar de inhoud gaan

Het witte blad

thema-expo 'beginnen'

Alles begint ergens. Ook schrijven. Is dat met een krabbel in een notitieboekje, een paar trefwoorden in je telefoon? Met een nachtelijke geniale inval? Of met het bijeenbrengen van documentatie? Schrijven is vaak een onverklaarbaar en rommelig proces, met veel zoeken, wroeten en ploeteren.
Een onbeschreven blad is één grote belofte: alles kan nog gebeuren. Maar het boezemt ook angst in. ‘Alsof uw dagen geteld zijn’, verzuchtte Maurice Gilliams. En de vele varianten van de eerste bladzijden van Felix Timmermans’ romandebuut Pallieter verraden dat een goed idee nog niet meteen een boek is. 
Willen we het geheim van de briljante eerste zin en het daaruit komende verhaal kennen, en zo de magie van het boek doorprikken? Lara Taveirne denkt erover na, én strooit meteen zand in onze ogen. Ook als we het schrijfproces filmen, zoals we deden bij Maud Vanhauwaert, dan blijft de vraag: waar ontstond het echt, in haar hoofd, of op het scherm?
 

Lara Taveirne

Auteur/fraudeur

door Lara Taveirne

Thuis koos ik uit een lade vol onbeschreven schriftjes het meest afgeleefde exemplaar en schreef op de kaft ‘Kinderen van Calais’. Mijn roman lag dan misschien zwart op wit vast, maar aan de ontstaansgeschiedenis kon ik wel nog morrelen.  

Maud Vanhauwaert: gedicht 't

Een kijkje achter het computerscherm. Een analyse van het werkproces van Maud Vanhauwaert

door Lamyk Bekius

Maud Vanhauwaert schreef een nieuw gedicht. Welke sporen laat een digitaal schrijfproces na?

Felix Timmermans in zijn werkkamer

Felix Timmermans en 'Pallieter'

door Lies Galle

Timmermans vond inspiratie voor zijn nieuwe boek, maar daarmee was het verhaal van Pallieter nog niet geschreven. Het betekende de start van een intens creatief proces, dat zeker vier jaar duurde. 

Jan Decleir, Lucas Van den Eynde en Koen Van Kaam in 'Ten oorlog'

DO THE SHAKE. Over (het begin van) Ten Oorlog

door Jeroen Cornilly

Zaterdag 22 november 1997. Met drie slagen op een aambeeld slaat Wim Opbrouck in de persoon van Richaar Deuzième de theatermarathon Ten Oorlog op gang. De ambitieuze voorstelling was het resultaat van vier jaar ideeën uitwisselen, wroeten, knippen, schrappen, proberen, bewerken, herwerken, mislukken en schaven. 

Maurice Gilliams schrijft Elias

Papier- of Kopfarbeiter? Arbeiter?

door Lies Galle

Hoe schrijven schrijvers? En is daar een systematiek in aan te wijzen? Bestaat er zoiets als ‘Kopfarbeiter’ en ‘Papierarbeiter’?

Hendrik Conscience, opdracht bij 'De Leeuw van Vlaenderen'

Merde! Of het moeizame schrijfproces. De handschriften van De Leeuw van Vlaenderen.

door Edward Vanhoutte

Hoe kwam Conscience tot de beginzin van De Leeuw van Vlaenderen? Het archiefmateriaal leert je de auteur kennen als een hard labeurend man die in horten en stoten de juiste toon probeerde te vinden. 

Meld je aan voor de nieuwsbrief