Overslaan en naar de inhoud gaan

Spraakmakende debuten

thema-expo 'beginnen'

Sommige debuten krijgen veel aandacht, met recensies en interviews in kranten en tijdschriften, optredens in talkshows en plannen voor vertalingen en filmrechten, speculaties over autobiografische elementen of een pseudoniem, prijzen, verkoopsucces.
De aandacht voor een debuut kan – zeker voor een jonge en pas beginnende auteur – overdonderend zijn: van de stilte van een schrijfkamer naar de schijnwerpers en de hectiek van de media. Het overkwam op jonge leeftijd onder anderen Bart Moeyaert (19) en Hugo Claus (19).
Andere auteurs werden meteen vergeleken met belangrijke voorgangers of in een grote traditie geplaatst. Geertrui Daem werd bij haar debuut Boniface de ‘vrouwelijke Louis-Paul Boon’ genoemd. Hoe ga je als schrijver om met deze vergelijkingen? Wat doe je met de mening van lezers en recensenten? En hoe werk je aan een tweede boek nadat het eerste zoveel aandacht heeft gekregen? 
 

Bart Moeyaert, foto Natalie Samain

Het begin. Over 'Duet met valse noten'.

door Bart Moeyaert

Meer dan twee jaar na de eerste zin, ik was nog net geen zestien, schreef ik de laatste zin van mijn boek.

Geertrui Daem - archief Manteau

Mijn eigen stem laten horen. Het debuut van Geertrui Daem.

door Johanna Ferket

De stukken uit het archief van schrijfster Geertrui Daem vertellen vanuit verschillende invalshoeken over het ontstaan van haar veelgeprezen debuut, de verhalenbundel Boniface (1992).

Hugo Claus, 1951

De Metsiers. Claus’ debuut als romanschrijver.

door Johanna Ferket

Nadat hij in 1947 als dichter was gedebuteerd met Kleine reeks, had Hugo Claus (1929-2008) het volgende jaar een eerste roman klaar: De eendenjacht.

Meld je aan voor de nieuwsbrief