Overslaan en naar de inhoud gaan

Publiceren

thema-expo 'beginnen'

Een uitgever vinden is niet makkelijk. Sommige auteurs verkennen daarom andere manieren om hun werk uit te geven. Wie in eigen beheer publiceert, wordt vaak meewarig bekeken – zeker zonder voorafgaand succes. Het lijkt een ‘willen maar niet kunnen’, want de zogenaamde kwaliteitsstempel van een uitgeverij ontbreekt. Of is het anders? Schrijvers die nu grote namen zijn in de literatuur, begonnen… in eigen beheer, van Hendrik Conscience en Paul van Ostaijen tot Walter van den Broeck. 
Wat zich achter de deuren van een uitgeverij afspeelt, is vaak een mysterie. Wie beslist wat er met de manuscripten gebeurt? En wat komt er bij het publiceren eigenlijk allemaal kijken? Wat is bijvoorbeeld de rol van de redacteur?
Tülin Erkan bereidde haar inzending minutieus voor, en geeft via haar mailbox een inkijkje in hoe de publicatie verliep. En de jonge Hubert Lampo zag zijn redacteur Raymond Herreman als een echte mentor. 

Tülin Erkan, foto Wouter Van Vooren

De lokroep van de uitgeverij

door Tülin Erkan

Vliegen vereist een kwetsbaarheid, een knulligheid en de durf om als kersvers vogeljong voor de eerste keer te vallen met het risico om op je bek te gaan.  

Walter van den Broeck, kaft typoscript 'De troonopvolger'

Publiceren in eigen beheer. Over het debuut van Walter van den Broeck.

door Johanna Ferket

Walter van den Broeck publiceerde zijn roman De troonopvolger in eigen beheer. Hij nam het heft in eigen handen nadat eerdere manuscripten werden afgewezen.

Brieven van Oscar Jespers aan Paul van Ostaijen over de uitgave van Bezette stad

Uw boek moet er komen. Oscar Jespers en Paul van Ostaijens 'Bezette Stad'.

door Lies Galle

Zonder Oscar Jespers was er misschien helemaal geen Bezette Stad geweest. Hij ontwierp de cover, de illustraties en de titelpagina’s, vond een drukker, betrok vrienden waar nodig.

Hubert Lampo, 1946.

Een sirene tijdens de bezetting. Over Hubert Lampo's intrede in de Vlaamse Literatuur.

door Jan Stuyck

Hubert Lampo debuteerde in 1943 met de novelle Don Juan en de laatste nimf (1943). Eens een bekend schrijver deed Lampo zijn debuut af als een ‘probeersel uit de jeugd’.

Gaston Duribreux, ca. 1956

De schrijver is ons welkom. Gaston Duribreux' debuten.

door Lies Galle

Het meervoudige debuut van de meeslepende verteller en Oostendse hotellier Gaston Duribreux (1903-1986).

Kurt Köhler: hs. Vade mecum voor een jonge zelfmoordenaar, pag. 11

De onmogelijkheid van het manuscript. Hoe Kurt Köhler het gevecht met de drukpers verloor.

door Matthijs de Ridder

Stan Soetewey zag zich in de jaren dertig gedwongen om zijn romans zelf uit te brengen. Hij riep ‘Avant-garde Uitgeverij ANTI’ in het leven, die zogezegd vestigingen had in Antwerpen, Amsterdam en Berlijn. 

Meld je aan voor de nieuwsbrief