Schrijfster Anneleen van Offel is curator van de thema-expo die je in onze publieksruimte kunt ontdekken. Samen met haar duiken we in de archiefcollectie, op zoek naar verhalen met markante moederpersonages én verhalen over moeder worden.
Hoe wordt en werd er over moeders geschreven? En hoe verandert het moederschap het schrijverschap, welke ideeën over kunstenaarschap zet het moederschap onder druk? Hoe combineerden auteurs het moederschap met het schrijverschap? Wat waren hun persoonlijke ervaringen? Hoe veranderden visies en rolpatronen door de tijd heen?
In de thema-expo ontdek je verhalen van bekende en minder bekende auteurs, van vroeger en nu. Want uiteraard betrekken we er ook de verhalen van auteurs van vandaag bij: het prille moederschap, het (moeilijke) proces tot ouderschap, de fysieke en mentale schok bij het krijgen van een kind, moederschap in en tussen verschillende culturen, verschillende gezinssamenstellingen, …
In de expo zie je archiefstukken van o.m. Julia Tulkens, Ingrid Vander Veken, Mireille Cottenjé, Kristien Hemmerechts, Cyriel Buysse en Maria Rosseels. En je ontdekt hoe Anne Provoost, Alicja Gescinska, Maarten Inghels, Rachida Lamrabet en andere auteurs ouderschap en schrijven combineren. Met twee video-interviews duik je dieper in het thema: met Bregje Hofstede praat Anneleen van Offel over schrijven over moederschap, en met Erwin Mortier over zijn moederboek Gestameld liedboek. En je krijgt ook een fragment uit de roman Moeder van Gerard Walschap te zien, voorgelezen door Sien Volders.
Tot december 2026 gaan we samen met jou op zoek naar literaire verhalen over en van ‘Moeders’ –vanaf het najaar ontdek je meer over de plannen en activiteiten.



Anneleen van Offel (1991) is een schrijver die vertrekt vanuit het onderzoek, de reis, de ontmoeting. In haar tweede roman De stem van Sulina reist ze langs de Donau van bron tot monding, wat voor haar tegelijk een mentale reis is naar het moederschap. Historische opgravingen en eeuwenoude mythen en verhalen zijn de insteek van een expliciet vrouwelijke benadering van de reis langs de rivier. Het is een boek over onrust, moederwoede, vanlife, rivieren en het klimaat. Voor haar debuut Hier is alles veilig reisde ze vier keer langdurig naar Israël en Palestina, waar ze in gesprek ging met soldaten en hun familie. Hun verhalen gebruikte ze als grondstof voor de roman.