Het toneel van de zee. August Vermeylen en De Panne
Twee vrienden, de laatste roman van August Vermeylen (1872-1945), uit 1943, speelt zich grotendeels af in De Panne, waar de auteur zelf een villa had. Hans Vandevoorde vertelt waarom Vermeylen voor de kustplaats koos en wat die keuze voor zijn werk betekende.
Twist en tweestrijd. C.O. Jellema als polemisch criticus
Dichter en vertaler C.O. Jellema (1936-2003) manifesteerde zich in de jaren tachtig als recensent én polemist. Een kritische briefwisseling inspireerde Jellema tot het formuleren van zijn poëticale opvattingen. Gerben Wynia zet de feiten op een rijtje en Marc Reugebrink blikt terug op zijn polemiek met Jellema.
‘ik wil heel Afrika aan den spiegel vertellen’ – Zuiverheid, mystiek en erotiek in de vroege poëzie van Lucebert
De mens als broodkruimel op de rok van het universum. Marleen Slooff belicht aan de hand van enkele, merendeels niet eerder besproken gedichten van Lucebert (1924-1994) een aantal thema’s die in het vroege werk van de dichter een sleutelrol spelen.
Verstrikt in het verleden. De onvoltooide familiegeschiedenis van Sonja Prins
In 1987 begon dichter, schrijver en uitgever Sonja Prins (1912-2009) aan een essay over haar werkzaamheden voor drie linkse tijdschriften. Loranne Davelaar laat zien hoe dit project uitmondde in een – nooit verschenen – driedelige cultuurgeschiedenis van Europa die uiteindelijk zelfs moest beginnen in het stenen tijdperk.