Over de geschiedenis van de handschriften lichtte Tom Lanoye in 1989 zelf al een tip van de sluier op in de tekst Vendu! Apologie van een handelsreiziger, een eigenzinnige terugblik op de beginjaren van zijn schrijverschap: ‘Daar was natuurlijk B., de ongeneeslijke bibliofiel, die later, toen ik nog steeds in geldnood zat, mijn manuscripten het ene na het andere op zou kopen. Hij bezit nu meer van mij dan ik zelf van mij bezit, iets waar ik afwisselend kwaad en dankbaar om kan worden’. De bibliofiel in kwestie was de vorig jaar overleden Boris Rousseeuw, die alles over en zoveel mogelijk van Tom Lanoye verzamelde vanaf het begin van diens schrijversloopbaan. Naast een uitgebreide documentatie met knipsels, flyers, affiches en allerhande los drukwerk (goed voor ongeveer drie meter materiaal), zijn vooral de handschriften en typoscripten interessant. Het gaat om versies van Lanoyes iconische verhaal Een slagerszoon met een brilletje (1984), de bundel kritieken Het cirkus van de slechte smaak (1986), de eerste roman Alles moet weg (1988) en vier theaterteksten.
Het verbeterde typoscript van Een slagerszoon met een brilletje is de versie die gebruikt werd voor de eerste uitgave van het verhaal door uitgeverij ‘Nemesis’. Dit gebeurde ter gelegenheid van de vijfentwintigste verjaardag van Boris Rousseeuw en de uitgever Rudy Vanschoonbeek. Twee manuscripten werden door Rousseeuw zelf ingebonden: de verzameling aantekeningen en typoscripten die gebruikt werd om Het cirkus van de slechte smaak samen te stellen, en de eerste aanzetten van het toneelstuk De Canadese muur, een samenwerking tussen Tom Lanoye en Herman Brusselmans. Het omvangrijkste pakket is het typoscript van Alles moet weg, een archiefdoos vol geprinte en geannoteerde versies van de verschillende hoofdstukken van de roman. Tom Lanoye was toen al overgeschakeld op computer. Het typoscript bestaat uit prints, dikwijls gedateerd, met allerhande handgeschreven annotaties. Deze collectie handschriften en typoscripten, en de documentatie van Boris Rousseeuw geven ons een goed inzicht in het eerste decennium van de carrière van de auteur die in 2024 voor zijn literaire oeuvre de Prijs der Nederlandse Letteren mocht ontvangen.