Overslaan en naar de inhoud gaan

Maurice Gilliams

Vers geplakt, een poëziereeks op ATV met Maud Vanhauwaert

In de derde aflevering van 'Vers geplakt' vindt Maud Vanhauwaert nog een van de enige overgebleven exemplaren van de eerste dichtbundel van Maurice Gilliams 'De dichter en zijn schaduw'. Daarmee trekt ze naar den Botaniek.

Maud trekt met dit gedicht naar Den Botaniek, de Plantentuin van Antwerpen en gaat met passanten in gesprek over het gedicht.

Ontdek hier alle uitzendingen van 'Vers geplakt' >>

Literaire paplepel

Maurice Gilliams (1900-1982) was al sinds zijn jeugd nauw verbonden met de wereld van het boek. Zijn vader was boekdrukker en zelf werkte Gilliams ook even als typograaf en drukker. Later (in 1955) werd hij bibliothecaris van het Museum voor Schone Kunsten in Antwerpen en tussen 1960 en 1976 vast secretaris van de Koninklijke Academie voor Nederlandse Taal- en Letterkunde, een nog steeds bestaande organisatie die zich inzet voor de promotie van de Nederlandse taal en letteren. Dat Gilliams zich interesseerde voor literatuur – hij was onder meer redacteur van Nieuw Vlaams Tijdschrift – en zelf literatuur schreef, hoeft niet te verwonderen. Populariteit als schrijver streefde Gilliams evenwel nooit na.

Autobiografisch, symbolisch en kunstzinnig

Gilliams’ verhalen zijn veelal autobiografisch gekleurd. Gregoria of een huwelijk op Elseneur (1938) gaat bijvoorbeeld over zijn eerste, zeer korte huwelijk. Zijn bekendste werk is Elias of het gevecht met de nachtegalen (1936), dat zowel binnen zijn autobiografische als zijn meer symbolische romans past. Het gaat over de innerlijke wereld van de jonge en overgevoelige Elias die vecht met zijn eigen, ziekelijke fantasie, de ‘nachtegalen’ uit de titel. Het verhaal is een zoektocht naar het eigen ik, een thema dat ook in Gilliams’ gedichten en essayistisch proza centraal staat.

Maurice Gilliams in het Letterenhuisarchief

Zowel kladhandschriften als de tien hoofdstukken van de eerste druk van Elias, met handgeschreven verbeteringen, bevinden zich in het Letterenhuis. Daarnaast bewaart het Letterenhuis tientallen schilderijen en tekeningen van Gilliams, want hij was ook schilder en had hij een grote interesse voor de beeldende kunst. Zijn archief bevat verder een bijzondere privécollectie kunstwerken met enkele grote namen zoals James Ensor en Edgard Tytgat. 

Artikels uit ons tijdschrift Zuurvrij

De vele 'ikken' van Maurice Gilliams

een artikel uit Zuurvrij 1

Naar aanleiding van de honderdste verjaardag van de geboorte van de Antwerpse dichter-schrijver Maurice Gilliams stelde het Letterenhuis in het voorjaar van 2000 een expositie samen: 'Maurice Gilliams; portret van een schrijver'.

De rest is nog veel erger. Huwelijken, boeken en de briefwisseling tussen Maurice Gilliams en Emmanuel de Bom

een artikel uit Zuurvrij 11

De briefwisseling tussen Maurice Gilliams en Emmanuel de Bom geeft ons in inkijk in het privéleven en de psyche van de auteurs en onthult veel over hun literaire oeuvre. Maar ze documenteren ook een kwart eeuw sociale en culturele geschiedenis van Vlaanderen, met de Tweede Wereldoorlog als scharnierperiode.

Een schitterende aanwinst. Het verloren gewaande handschrift van Gilliams' Elias.

een artikel uit Zuurvrij 25

Maurice Gilliams was gepreoccupeerd met het beeld dat hij voor het nageslacht wilde overhouden. Hij probeerde angstvallig niet voor publicatie bestemde teksten (kladjes, proefschriften, ...) te doen verdwijnen. Maar laten die stukken nu net enorm belangrijk zijn voor de studie van zijn werk.

Uitzendingen

Meld je aan voor de nieuwsbrief