Maud trekt met dit gedicht naar Den Botaniek, de Plantentuin van Antwerpen en gaat met passanten in gesprek over het gedicht.
Ontdek hier alle uitzendingen van 'Vers geplakt' >>
Literaire paplepel
Maurice Gilliams (1900-1982) was al sinds zijn jeugd nauw verbonden met de wereld van het boek. Zijn vader was boekdrukker en zelf werkte Gilliams ook even als typograaf en drukker. Later (in 1955) werd hij bibliothecaris van het Museum voor Schone Kunsten in Antwerpen en tussen 1960 en 1976 vast secretaris van de Koninklijke Academie voor Nederlandse Taal- en Letterkunde, een nog steeds bestaande organisatie die zich inzet voor de promotie van de Nederlandse taal en letteren. Dat Gilliams zich interesseerde voor literatuur – hij was onder meer redacteur van Nieuw Vlaams Tijdschrift – en zelf literatuur schreef, hoeft niet te verwonderen. Populariteit als schrijver streefde Gilliams evenwel nooit na.
Autobiografisch, symbolisch en kunstzinnig
Gilliams’ verhalen zijn veelal autobiografisch gekleurd. Gregoria of een huwelijk op Elseneur (1938) gaat bijvoorbeeld over zijn eerste, zeer korte huwelijk. Zijn bekendste werk is Elias of het gevecht met de nachtegalen (1936), dat zowel binnen zijn autobiografische als zijn meer symbolische romans past. Het gaat over de innerlijke wereld van de jonge en overgevoelige Elias die vecht met zijn eigen, ziekelijke fantasie, de ‘nachtegalen’ uit de titel. Het verhaal is een zoektocht naar het eigen ik, een thema dat ook in Gilliams’ gedichten en essayistisch proza centraal staat.
Maurice Gilliams in het Letterenhuisarchief
Zowel kladhandschriften als de tien hoofdstukken van de eerste druk van Elias, met handgeschreven verbeteringen, bevinden zich in het Letterenhuis. Daarnaast bewaart het Letterenhuis tientallen schilderijen en tekeningen van Gilliams, want hij was ook schilder en had hij een grote interesse voor de beeldende kunst. Zijn archief bevat verder een bijzondere privécollectie kunstwerken met enkele grote namen zoals James Ensor en Edgard Tytgat.