Pliet van Lishout (1920-1982), kort voor Hippoliet Joanna Livinus van Lishout, cultiveerde in het Gent van de jaren dertig een flamboyante levensstijl; hij vertoefde in artistieke milieus en maakte toneel en muziek met de door hem zelf opgerichte theatergroep Het wit Cabaret. Net voor de oorlog waren zijn contacten met de literair-intellectuele kring De Faun, die in 1945 en ’46 het gelijknamige literaire tijdschrift zou uitgeven, een stimulans voor zijn schrijverschap. In 1946 werd hij journalist bij Het Laatste Nieuws.
Eind jaren vijftig begon Van Lishout films te maken, maar dat resulteerde in financiële problemen. Bovendien liep zijn huwelijk spaak. In 1958 ging hij weg uit Gent en verdiende hij de kost met het schrijven van reclameteksten. Na zijn huwelijk met de Waalse Madeleine Pierre (1964) richtte hij zich in 1967 tevergeefs op het verspreiden van Vlaamse literatuur in Wallonië met uitgeverij Wellprint. Hij keerde terug naar Het Laatste Nieuws in 1970, maar de journalistiek gaf hem geen voldoening meer. In 1982 overleed hij aan de gevolgen van longkanker.
Pliet van Lishout schreef slechts negen gedichten en van zijn toneelstukken werd er maar één gedrukt en kenden er twee een opvoering. Zijn proza uit de oorlogsjaren, Op het asphalt (1941) en De obsessie (1942), gaat over eenzaamheid, angst en dood. Voor De zaak Dr. Jaminez (1948) won hij in 1951 de Letterkundige Prijs van de stad Gent. Leven met Emilie: een puzzel van 69 stukken uit een puzzel van 70 (postuum verschenen in 1983), waarin het alledaagse geluk centraal staat, beschouwde Van Lishout als zijn levenswerk. Zijn dagboek uit de periode 1962-1982, Flarden uit mijn levens, getuigt van zijn aan het schrijven gewijde bestaan. Het werd slechts gedeeltelijk gepubliceerd, in het tijdschrift Yang.
Het Letterenhuis bewaart (verbeterde) typoscripten van toneelstukken (Een wereld vergaat, Komedie met drie), filmscenario’s (De eenzamen), proza (Adam betaalt, Leven met Emilie), dagboekfragmenten, losse gedichten, recensies en lezingen. Daarnaast is er ook veel briefwisseling met bijvoorbeeld tijdgenoten en leden van De Faun-kring zoals Paul van Keymeulen. In het archief van Van Lishout bevinden zich verder teksten van andere auteurs, bijvoorbeeld Piet van Aken, Raymond Brulez en Gust Gils, die hij in de loop van zijn leven verwierf.