Overslaan en naar de inhoud gaan

In het wiel van gastgids Jan Boesman

een rondje door de expo Velodroom

Met vijf affiches uit de expo Velodroom neemt Jan Boesman je mee naar de belle époque, het ‘gouden tijdperk van de fiets’.

Hij vertelt hoe de moderne fiets ontstond en hoe die met wielerwedstrijden werd gepromoot bij de brede bevolking. Lange fietswedstrijden op de weg en spectaculaire koersen in velodromen - ze maakten de fiets en de wielersport tot op vandaag populair.

De keuze van Jan Boesman

1. Victor Mignot (1872-1944), Cycles Léon Mans, druk J.-E. Goossens, Brussel-Rijssel, ca. 1900
2. Pal (1855-1942), Paris-Bruxelles / Course d'Amateurs, druk Paul Dupont, Parijs, 1893
3. Albert Guillaume (1873-1942), Peugeot / Paris-Nantes, druk J.-E. Goossens, Brussel, 1892
4. Henri de Toulouse-Lautrec (1864-1901), La Chaîne Simpson, druk Chaix, Parijs, 1895
5. Raphaël Lagye (1862-1952), Vélodrôme Anvers Sud, druk O. De Rycker & Cie, Brussel, 1898

Over Jan Boesman

Jan Boesman is docent mediastudies en heeft een brede belangstelling voor de geschiedenis van het wielrennen. Zijn onderzoek naar rassenkwesties in de wielersport werd meermaals bekroond. Boesman schreef onder andere voor het literaire wielertijdschrift De Muur. In 2008 verscheen zijn boek De vliegende neger en de kleine koningin, over de Afro-Amerikaanse wielrenner Major Taylor die in 1901 naar Europa wordt gehaald als redder van de wielersport. Met het boek De fiets van Lautrec (2013) gaat Boesman op zoek naar de verhalen achter een wieleraffiche die werd ontworpen door kunstenaar Toulouse-Lautrec.

Meld je aan voor de nieuwsbrief