Overslaan en naar de inhoud gaan

Dooreman als vormgever

Dooreman is bekend voor zijn afficheontwerpen en de boeken die hij vormgeeft.

Vormgever Dooreman

Gert Dooreman, bekend als boek- en afficheontwerper, begon als illustrator voor onder andere De Morgen, Humo, Playboy, De Gentenaar en later ook De Standaard. Al snel verlegde hij zijn focus naar vormgeving en – vooral – typografie. Hij is bekend als de vaste typograaf van Tom Lanoye, restylede De Standaard en Humo, ontwerpt affiches voor talrijke theaterhuizen en boeken voor ongeveer alle belangrijke uitgeverijen in Vlaanderen en Nederland. In 2006 kreeg hij de prijs voor vormgeving van de provincie Oost-Vlaanderen.

Dooreman en Lanoye

De hechte samenwerking tussen vormgever Dooreman en schrijver Tom Lanoye vormt een rode draad in beider carrière. Dooremans allereerste boekomslag Rozegeur en maneschijn (1983) was een schot in de roos en betekende de start van een langdurige samenwerking. De vormgeving van de serie 'Hard gemaakt' met Lanoyes vroegere werk (2003), het ‘Boerentorengedicht’ (2004) en de heruitgave van de ‘Monstertrilogie’ (2007) zijn enkele van de vele geslaagde resultaten van de samenwerking van het schrijver-vormgeversduo.

Boekvormgever

Niet alleen Lanoye maar een hele schare auteurs, van Saskia de Coster, Pjeroo Roobjee en Marita de Sterck tot Rik Coolsaet, Luc Huyse, Marc Reynebeau en Patrick Janssens, doet een beroep op het vakmanschap van Gert Dooreman. Een haast ontelbaar aantal boeken in het fonds van Lannoo, Meulenhoff | Manteau, Ludion, Van Halewyck, Kritak, Davidsfonds en Poëziecentrum staat op zijn palmares.

Afficheontwerper

Naast boekvormgeving is de theateraffiche het andere grote specialisme van Dooreman. Hij maakte spraakmakende affiches, onder meer voor Theater Antigone en voor Het Toneelhuis. Dooreman legt zich vooral toe op het verzorgen van de typografie en gebruikt letters als beeldend element. Een mijlpaal in de geschiedenis van de culturele affiche is Dooremans ontwerp voor de baanbrekende theaterproductie Ten Oorlog. De afbeelding werd vervangen door letters. Goede en precieze belettering aanbrengen noemt Dooreman zelf ‘de poëzie van het meten’.

 

Meld je aan voor de nieuwsbrief