The Dead Ladies Show
Elke Dead Ladies Show brengt leven en werk van drie onterecht vergeten vrouwen voor het voetlicht. Bevlogen auteurs, acteurs, wetenschappers of kunstenaars delen hun liefde voor hun topvrouw. Ze gidsen het publiek door haar leven, werk en verwezenlijkingen. Auteur Gaea Schoeters stelt de shows samen en leidt het geheel in goede banen.
Schrijfsters, kunstenaars en onderzoeksters
Centraal staat steeds een vrouw uit de letteren. Maar ook vrouwelijke ontdekkingsreizigers, atleten, kunstenaars en onderzoekers kunnen de revue passeren. Tussen en na de drie lecture-performances vertolkt een zangeres, onder begeleiding van pianiste Lies Colman, liederen van grandes dames van weleer. De bijhorende Dead Ladies Song werd geschreven door componiste Annelies Van Parys op woorden van Gaea Schoeters in een vertaling van Rona Kennedy.
Editie #8
In de achtste editie brengt auteur Hans Depelchin leven en werk van de Amerikaanse auteur Anaïs Nin terug onder de aandacht, auteur en kinder- en jeugdpsychiater Winny Ang belicht de eveneens Amerikaanse journaliste Nelly Bly (pseudoniem van Elizabeth Jane Cockrane) en theatermaakster Louky van Eijkelenburg vertelt het verhaal van de Duitse avant-garde-dichteres en kunstenares barones Elsa von Freytag-Loringhoven.
De Griekse zangeres en gitariste Katerina Fotinaki zingt liederen van de vrouwelijke componisten Angélique Ionatos en Conny Converse, aan de piano begeleid door Lies Colman.
Ook deze editie wordt in goede banen geleid door auteur en programmamaker Gaea Schoeters.
Praktisch
- Letterenhuis presenteert in Arenberg (Arenbergstraat 28, 2000 Antwerpen)
- Woensdag 14 december 2022, 20.30 uur
- Tickets: € 15 / € 12
- Een productie van Gaea Schoeters en literatuurhuis Passa Porta
Over de artiesten in deze editie
Gaea Schoeters schrijft romans, theaterteksten en operalibretto's. Soms (en stiekem) waagt ze zich aan poëzie. Recent verschenen van haar de veelgeprezen roman Trofee (Querido) en het prentenboek (N)Iets, dat ze samen met Gerda Dendooven maakte (De Eenhoorn). Op de Biënnale van Venetië gaat Notwehr in première, een muziektheatervoorstelling die ze maakte met Annelies van Parys, en in '23 volgt Boze Bejaarden, een operette over ouderen in covid-tijden die ze met Annelies Verbeke maakte. In haar vrije tijd schopt ze af en toe tegen de schenen van de wereld in columns en opiniestukken, maar immer met de beste bedoelingen.

Gaea Schoeters. Foto: Annelies Van Parys
Winny Ang houdt van kleine en grote verhalen die haar pad dagelijks kruisen. Vanuit die passie werd ze kinder-en jeugdpsychiater en specialiseerde zich verder in culturele psychiatrie. Ze is verbonden aan de Universiteit Antwerpen waar ze toekomstige artsen wegwijs maakt in o.a. communicatie en diversiteit. Onderweg onstonden drie kinderboeken (zoals Kapitein Nemo, uitg. De Eenhoorn, 2020) en verschillende kruisbestuivende, creatieve projecten. Winny vertoeft graag in deze grensgebieden, daar waar land, wind en zee elkaar raken.

Winny Ang. Foto: Michiel Devijver
Hans Depelchin is schrijver, dichter en performer. Hij studeerde vergelijkende moderne letterkunde aan de UGent en woordkunst aan het Conservatorium in Antwerpen. Hij publiceerde poëzie en verhalen in De Revisor, Kluger Hans, Deus Ex Machina, Tirade, Het Liegend Konijn en DW B. In 2020 verscheen zijn eerste roman, Weekdier, gevolgd door zijn poëziedebuut Spanriem (2022).

Hans Depelchin. Foto: Eva Donckers
Louky van Eijkelenburg volgt de opleiding regie/schrijven voor theater aan het RITCS in Brussel. De stukken die ze maakt, schrijft en regisseert hebben vaak een feministische bodem. Zo regisseerde ze een hedendaagse versie van Estelle Anne B. Lewis’ Sappho: A tragedy uit 1876, en de solo Confessions, die alle onuitgesproken ongemakken van het vrouw-zijn op tafel legt. Ook maakte ze een lecture-performance over haar grote idool Elsa von Freytag-Loringhoven. Van 2018 tot 2020 vormde ze samen met Cas Kruse het muzikale duo Nachtelijk Gespuis, waarmee ze de EP 'Hou je mond Mamma!' uitbracht.

Louky van Eijkelenburg
Pianiste Lies Colman houdt van uitdagingen, academisch en artistiek. Ze speelt solistisch, als kamermuzikante en liedpianiste, performt, onderzoekt, doceert en bedenkt. Het liefst beweegt ze zich op de grens tussen klassiek en hedendaags, tussen muziek en andere disciplines, tussen kunst en sociale wetenschap, zowel op als naast het podium. Ze is lid van de artistieke directie aan het Conservatorium van Antwerpen en vult wat er nog overblijft van haar vrije tijd met het schrijven aan haar doctoraat, sporten en het entertainen van haar zonen en haar kat.

Lies Colman. Foto: Patrick de Corte
Katerina Fotinaki werd geboren in Athene en studeerde klassieke literatuur en stemtechniek. In 2006 verhuisde zij naar Parijs om elf jaar lang in duo samen te werken met songwriter Angélique Ionatos. Katerina zong al in diverse prestigieuze theaters in Parijs (Châtelet, Alhambra, Européen, La Cigale, Théâtre de la Ville) en op tournee in Marokko, Duitsland, Oostenrijk, Canada, Zwitserland, Griekenland en België.

Katerina Fotinaki. Foto: Trui Hanoulle